0 db
<< Vissza a Hírek - Újdonságok menübe

Call of Duty Black Ops 4 teszt

A Black Ops 2 után tehát kíváncsi lettem a sorozatra, és a baráti körömet meggyőzve leváltották az akkor futó MoH:Allied Assault szervert egy Call of Duty 2 szerverre, később csatlakozott hozzá a CoD 4:Modern Warfare is, és bár mindkét cím sokat futott, mondhatni mégis a "modern-codosok" közé tartozom, lévén nem a sorozat "földhözragadt" részeivel kezdtem, ugyanakkor azóta szinte minden részhez volt szerencsém többé kevésbé, és fenntartom, hogy a BO2 a legjobb a mai napig minden elemét összevetve.

Hogy megint miért dumálok ennyit ahelyett hogy rátérnék a teszt tárgyára? Mert mindenképp szükségesnek éreztem ezt, mielőtt kijelentem, hogy a nosztalgia-faktort elvetve, bizony a Black Ops 4 ha nem is előzte meg a második részt, de egy szintre jutott vele, bár a sztori mód hiánya, főleg az Black Ops al-sorozat által mesélt történetek, kétségtelenül fájó pont, de lássuk mit kapunk helyette.

Először is, kicsit helyesbítenem kell az utolsó mondatomon, mert bár sztori mód nincs, egy méretesebb tutorialt kapott a játék Specialist HQ néven, átvezetőkkel és sztorival, ami persze nem fog maradandót alkotni, de sikeresen bemutatja a 10 Specialista történetét és beavat minket a 8 multiplayer módba is, még ha azok csínját-bínját bizony élesben kell majd megtanulni, de ez természetes.



És akkor eme kitérő után térjünk rá a multiplayer nevezetű főételre, ami az ígéreteknek megfelelően az eddigi legnagyobb és tartalmasabb a sorozat történetében, 14 pályát (ebből 4 a korábbi Black Ops részekből átemelve) és 8 játékmódot kapunk, ebből 6 már ismerős lesz nekünk, DM, TDM, Kill Confirmed stb., de van két új mód is, ami a Control és Heist nevet viselik, előbbiben a térképen elhelyezett két pontot kell elfoglalnotok és eldönteni hogy inkább bevéditek azt, vagy agresszív módon az ellenfél rendelkezésére álló 25 respawnt nullázzátok le, utóbbi meg egy "Capture the Flag" mód, melyben egy pénzzel teli táskát kell megszerezni és sikeresen leszállítani a bázisunkra, a csavar viszont ott van, hogy bevezetésre kerül a csapattagok felsegítése, nincs ugyanis instant-halál, előbb csak kiütnek minket, eközben csak kúszni tudunk a pályán, aztán vagy segítenek nekünk társaink vagy megkapjuk a végső találatot, a másik újdonság meg a körök elején elérhető "fegyverbolt", pénzt kapunk ugyanis minden kör végén, amit aztán elkölthetünk minden alapjáraton elérhető felszerelésre, perkre, stb., amolyan Counter-Strike módra. 

Épp ezekben a módokban mutatkozik be leginkább a fejlesztők által kitalált Specialista rendszer, hiába választunk ugyanis közöttük egy DM vagy Kill Confirmed körre, hasznosak a képességek amikor betöltődnek, de a játék annyira gyors, hogy nem marad idő taktikázni, itt azonban sokkal jobban össze lehet beszélni és a csapattagok választása alapján hozni valakit. De miről is beszélek én itt? Arról, hogy a tutorialban megismert Specialisták mindegyike rendelkezik egy kisebb és egy nagyobb képességgel, előbbi gyorsabban töltődik vissza és idővel cserélhető másra, míg utóbbi általában körönként kétszer lesz elérhető számunkra, és igen nagy előnnyel jár majd: Ajax karaktere pl. vakító gránát-csokorral érkezik, míg a szuperképessége a teljes testet eltakaró pajzs, ami R2/RT-vel szétnyitható, és bár lassabban mozgunk így, lőni is tudunk anélkül hogy ki kelljen bújnunk mögüle. Itt van Recon, aki egy radart tud kilőni ezzel felfedve nekünk egy kisebb területet a szuperképessége meg a falakon át mutatja nekünk és csapattársainknak az ellenfeleket egy rövidke időre. Mint írtam, a hagyományos "daráló" módokban kevésbé jön ki a fejlesztők által tervezett taktikai elem a túl szűk TTK (time-to-kill) miatt, de egy Hardpoint, Control vagy Heist már más, bár még mindig nem emelkedik Rainbow Six Siege magasságokba, de nem is ez a dolga. 

Végül de nem utolsósorban, a katonáink felszerelésének kezelésére visszatér a Pick-10 rendszer, melynek hála bármit bármivel összeadhatunk, csak maradjunk a 10 tárgyon belül, a Black Ops sorozatban mindig is az egyik legjobb elem volt ez a fajta testreszabhatóság, ezúttal is az, nem is változott akkorát, nem is volt rá szükség.



Ennyit tehát a multiplayer részről, térjünk rá a szintén óriásira nőtt Zombie módra, melyben 3 1 1 módot kapunk, mindjárt elmagyarázom ez hogy jön ki: a klasszikus zombie élményt ezúttal 3 sztoriban kapjuk meg, ebből kettő a Chaos sztori része (Voyage of the Damned és IX) a másik meg a klasszikus Aether (Blood of the Dead), van egy negyedik (Classified) mód ami csak a Black Ops Pass tulajdonosok számára érhető el és a Rush, ami mindenki számára elérhető, és már nem csak a zombik, de társaink is ellenfelek lesznek, le nem lőhetjük őket ugyan, de elhappolhatjuk előlük a pontokat, szorzókat stb., a végén a legtöbbel rendelkező nyer. A Chaos és Aether sztorik és pályák nagyon jól sikerültek, a IX-ben például egy gladiátor arénában kezdünk, de új területeket megnyitva teljesen más korok és világok ihlette termekkel találjuk szembe magunkat. 

A Voyage of the Damned a Titanicon játszódik, és kitudja, talán még DiCaprio is ott van zombiként... Az Aether részben visszatérnek a jól ismert katonáink, akik ezúttal Alcatraz szigetén rekedtek, a karakterek és a pálya kinézete miatt talán ez hasonlít leginkább az eredeti, még názikkal zsúfolt zombie módra. A fejlesztők nem csak itt engedték szabadjára magukat, a pályákon való haladás és a végső cél ugyan egyértelműbb lett, viszont a rajtuk elszórt tárgyak és elemek száma igencsak megnőtt, így történhet meg az, hogy míg az egyik helyen épp egy túlvilági lényt próbálunk megidézni a másikban épp a téridőt próbáljuk gallyra vágni. 

Mindezek alatt a karakterek természetesen kommunikálnak egymással, nem keveset, sokat, rengeteget szövegelnek, öröm őket hallgatni, már ha az embernek jut rá ideje a zombitigrisek támadása alatt...
A felszerelésünk itt természetesen le van zárva, viszont ha feloldottuk tudjuk szerkeszteni, így a pályán megvéve már úgy kapjuk kézhez, ha meg nem jönne be, teljesen egyedi fegyvereket is kovácsolhatunk magunknak. 

E lehetőség mellé még bejöttek az elixírek, amik ideiglenes boostokat adnak nekünk, van amiből végtelen számú van, de a ritkábbak és erősebbek végesek és a perkek, amik leváltják a jól ismert ital-automatákat, viszont mi döntjük el mit adjon nekünk a négy szobor valamelyike az elérhető felhozatalból. Aztán vannak itt talizmánok is, amik az elixírekkel ellentétben a meccs elején adnak nekünk bónuszt és különleges fegyverek, mint Thor kalapácsa, ezen fegyvereket előbb össze kell szedni, de cserébe pusztító erejük van. Ahogy az eddigi zombie módok megtanították nekünk, most is elengedhetetlen lesz a csapatmunka, nélkül a 10. szint is lehetetlen lesz már, nemhogy az 1024-ik (ami egyben az új szintlimit).



A három fő-módból már csak a vadonatúj Blackout maradt, ami a Call of Duty saját battle royale próbálkozása, mert természetesen senki se gondolta, hogy a sorozat kihagyja az idei év slágerét, cserébe kaptunk egy alapjaiban véve standard BR-t, a Fortnite-tól messze áll, mind megjelenésben mind játékmenetben természetesen, hisz nincs építkezés sem cell-shading (bár a játékban vagy egy "Cartoon Mode" ami egy Bordelrands effektet eredményez, de kizárólag a Zombie módban), akik viszont inkább a PUBG-ért rajonganak ők megtalálhatják a számításaikat, van itt szűkülő kőr, pályán és lelőtt ellenfelekből felszedhető loot, a térkép remekül néz ki, nagyon jó érzés felfedezni a régi Black Ops részek híresebb pályáit elszórva a fontosabb helyeken (még ha a tisztások elég szegényesek is cserébe, kevés fedezékkel), és ha ez nem lenne elég, a loot mellé találhatunk extra küldetéseket is, amik a különleges skinek feloldásához kellenek, és az adott meccsre adnak nekünk utasításokat, ha nem sikerül teljesítenünk őket, csak reménykedhetünk abban, hogy újra megtaláljuk egy másik meccsben, ez igen nehézzé teszi a BO ikonikus karakterek feloldását, de valami újat is hoz a stílusba, ahogy a zombik (nem is annyira) véletlenszerű feltűnése, ez csak a térkép bizonyos helyein lehetséges, de ha esetleg oda szűkül a kőr, bizony nem csak az életben maradt játékosok fognak gondot okozni. 

A perkek, fegyverek és felszerelése a multiplayer módbol köszönnek vissza, ez abban jó, hogy bárhol megismerkedhetünk velük, nem csak itt, és hála a nagyobb TTK-nak, a taktika is sokkal nagyobb szerephez jut, még inkább mint más hasonló játékban, de ez más gondot is magával hoz, amiről mindjárt beszélek és mivel a Blackoutra is érvényes az ami az összes többi BR címre, itt sincs értelme tovább ragozni, leírva sose fogja átadni azt az érzést amit élesben, és vagy bejön vagy nem, de az kijelenthető, hogy ha eddig nem rajongtatok ezért a módért, nem a Blackout fogja elhozni a megváltást, és ezennel rá is térnék a negatívumokra, mert még ha nem is sok, de van, és eddig csak érintőlegesen írtam róluk.



Először is, idén is Season Pass-t kapott a játék, ez megint azt fogja eredményezni hogy a játékosok egy része a DLC pályákon lesz míg a másik az alapkiadáséban, ez nem csak a multiplayerre érvényes, a zombie mód is kapni fog új történeteket, régen elnézhető volt, de mivel az Actisivion dobta a sztorit, joggal hiheti az ember hogy egy több éven át támogatott címet kapunk a Black Ops 4-ben, erre utal a Specialisták bevezetése, amik remek alapot nyújtanak egy újabb Overwatch vagy Siege szintű játékhoz, de a DLC által felállított kapu ezt erősen visszafogja. 

A másik, bár az előzőnél sokkal kisebb gond a karakterek és fegyverek kiegyensúlyozatlansága, persze nehéz erről ennyi idő után konkrétabban beszélni és akár az egész borulhat egyetlen frissítés után, de érezhető hogy egyes képességek/fegyverek/scorestreakek sokkal erősebbek az átlaghoz képest, míg néhányuk meg szinte felesleges, ez a kiegyensúlyozatlanság a Blackoutra is érvényes, vannak csodafegyverek és vannak átlag alattiak, itt ráadásul a hátizsák kezelése is némi időt fog igénybe venni, nem épp olyan logikus mint hinnénk, bár ha lehet hinni a fejlesztőknek a mód folyamatosan változni fog a játékosok visszajelzései alapján, elég csak arra gondolnunk, hogy már most 100-ra nőtt a Duo mód játékoskorlátja, míg most a Quad csökkent 88-ra ideiglenesen. 

Végül de nem utolsó sorban, a játék technikai részlege hangok és összkép terén a sorozat által megszokott magas minőséget hozza, ahogy a teljesítmény is stabil 60fps-t eredményez sima PS4-en is (bár ne próbáljatok mást csinálni közben a konzol menüjében, nem fog menni), néhány akadást csak a Blackout módban érzékeltem, de ott sem amiatt buktam el csúfosan. Ami viszont panaszra ad okot, az az immár több éves motor ami a játékot mozgatja, ahogy mondtam az összkép jól sikerült, de akkor is több éves lemaradásban van más hasonló címekkel, elmosódott textúrák, statikus fények, akadozó animációk, tagadhatatlan, hogy ez a motor a végét járja, és a következő (kitudja, talán már csak next gen?) CoD mindenképp ezen a területen (is) előre kell lépnie.



Zárszóként tehát, idén is kaptunk egy Call of Duty-t és vele együtt az első igazi tripla-A BR címet, egyszerre változott rengeteget és "semmit", a sorozat rajongói örülhetnek, nagyon sok kellemes órát fog adni nekik, és a újoncok is gond nélkül megtalálhatják a számításaikat a rengeteg lehetőség között, ugyanakkor a sorozat még mindig húzza maga után a több évnyi gondok halmazát, amiket sehogy sem tud magáról levakarni, bármennyire is ez lett az elmúlt évek legjobb Call of Duty-ja.

-FenrirXVII-