0 db
<< Vissza a Hírek - Újdonságok menübe

FIFA 19 Teszt



Nagyon megosztóak a vélemények, hogy melyik jobb, és miért, de úgy gondolom, hogyha ebbe nem megyünk bele is borzasztó nehéz egy FIFA-ról beszélni. Nagyon sokan úgy hiszik minden évben teljesen ugyan azt a játékot kapjuk, míg rengeteg embertől pedig azt hallom, hogy ugyan változik a játék, de mindig a rossz irányba. Én próbálom mindig meglátni benne a pozitívumot, és sok változásnak tudok örülni, amit talán sokan észre se vesznek. Sokan neheztelik azt is, hogy annak ellenére, hogy szerintük nincsen érdemi változás a játékba, sokan mégis évről évre megveszik. Biztos vagyok benne, hogy rengetegen inkább két-három évente veszik, viszont ennek ellenére nagyon sok embert játékok közül csak ez köt le, és nekik igen is megéri(megérheti) évről évre befektetni azt a pénzt. Szerintem egyébként igenis tetten érhető a változás mint hangulatban, mint mozgásban, mechanikákban. Vannak részek, amik elé nem ülök le szívesen, míg például a 12-es vagy a 15-ös részt bármikor elő tudom venni. Egyszerűen tényleg nem ugyan az irányítani, nem olyan az atmoszféra minden részben.




Ez a 19 esetében sincsen másképp. Ugyan a 18-al elég keveset játszottam a régebbi részekhez képest, még eltöltöttem vele nem kevés órát, és teljesen másnak érzem a játékot. Egy ilyen játéknál a játékosok mozgása, irányítása, a meccsek szimulációja szerintem a legfontosabb. Az új rész pedig itt változott a legnagyobbat. Számomra a PES mindig a lassabb, ugyan akkor realisztikusabb megoldást képviselte, míg a FIFA volt a kazuál, gyors tempójú játék. Nos, idén szerintem nagy lépést tettek afelé, hogy minél élet hűbb meccseket tudjunk lejátszani. Bár ez nagyon marketingszövegnek tűnhet, pedig így van. Bekerült az Active Touch System, ami látványos labdakezelést tesz lehetővé. Persze, ez is egy nagyon jól hangzó, a kiadóra jellemző  marketing szövegre hasonlít, nem véletlen, ennek ellenére tényleg máshogy veszik át a játékosok a labdát, és tényleg jobban mutat felülről. Plusz a labdát is könnyebb az égbe emelni, így a nem annyira rutinos játékosok is képesek lehetnek egy-egy látványosabb csel kivitelezésére. Ezen kívül itt vannak az időzített lövések. Ez a funkció kikapcsolható, és akkor minden marad a régibe, viszont én biztos nem fogom hanyagolni, ugyanis talán az egyik legjobb játékmeneti elem lett szerintem. Arról van szó, hogyha jön a labda, és megnyomtuk a lövés gombot, ha utána újfent megnyomjuk, jó időbe, akkor bitang nagy gólokat szerezhetünk a csapatunknak, viszont ha túl hamar, vagy túl későn, akkor nagyon égő lesz a játékosunk számára a rosszul eltalált labda. Természetesen ki kell ismerni, hogy mikor kell újra megnyomni, ebben a Trainer opció segíthet. Itt egy csúszka mutatja, mikor is kéne újfent nyomnunk a gombot, viszont én inkább bíztam a szerencsére, és a megérzésemre, ugyanis nagyon nem szeretem.




Bár a játék nagyon erőszakosan próbálja ráerőltetni a játékosra, nagyon zavaró tud lenni, ha az ember már ismeri alap szinten a programot. Bár testre szabhatjuk mit mutasson, amikor a Trainer használatban van nem tudjuk használni a csapatutasításokat, de erre később visszatérek. Ezen kívül annyi rengeteg mindent jelenít meg, hogy sokszor nem látszódik tőle a pálya. Ez hatványozottan igaz akkor, mikor egy gépnél 2-3-an játszunk a játékkal, egyszerűen a sok írás és jel betakarja az egész pályát. Itt viszont van egy nagyon nagy pozitívuma is a játéknak. Minden egyes irányító/vezérlő külön tudja kapcsolni a Trainer beállításait, így ha valakinek szüksége van a lövés mutatására, valakinek mindenre, míg valaki mindent tud, akkor egymástól független be tudják állítani a számukra optimális megjelenítést. Egyébként mást újítás is történt az egy gépnél való játéknál, ugyanis az egész „Barátságos Meccs” funkciót újragondolták. Alapvetően profilokra tudjuk bontani a játék ezen részét, így akár a családban, vagy a barátok között mindenkinek lehet egy önálló profilja, ennek köszönhetően pedig egy beépített statisztika vezető rendszer van. Többek között számon tartja ki-kiellen hányszor nyert/vesztett, illetve minden egyéb statisztikát. Ezen kívül megturbózták a játékot több játékmóddal is. A FIFA Streethez hasonló dolgokról pletykáltak megjelenés előtt, de sajnos ezek a híresztelések nem igazak, ennek ellenére igen szórakoztató, és hiánypótló lehetőségekről van szó. A kispályás focihoz még mindig a gyakorlómódban, edzésen van a legközelebbi dolog, így nem ebbe az irányba mentek el. Van itt Survival mód, ami nagyon hangzatosan be volt jelentve mindennek, és még a Battle Royalt is ráhúzták, pedig semmi ilyen nincs benne. Tulajdonképpen ugyan úgy megmérkőzik 2 csapat, csak gólok után 1-1 játékos letér a pályáról teljesen random. Tehát van benne egy kis taktika, hogy gerilla módjára támadunk, és utána lesz ami lesz emberhátrányba, vagy pedig kivárunk, és a meccs végén indítunk egy elsöprő támadást.




Ezen kívül olyan lehetőségek vannak, mint például a 16-oson kívülről szerzett gól kettőnek számít, vagy csak a fejes gólokat fogadja el a bíró. Plusz, van még ez dühöngő is, ahol SEMMILYEN szabály nincsen, azt csinálunk amit akarunk, és úgy rugunk fel embereket, ahogy akarunk. Természetesen itt a les sem számít. Ezzel a FIFA ugyan a kettősmérce másik oldalára is pakolt súlyt, és a realisztikusság ellen ment, a kicsit bohókás megoldásokkal, viszont így a FIFA 19 egy nagyon jó partyjáték is lehet. Mivel az egész csak választás kérdése, így szerintem egyáltalán nem probléma, sőt nagyon is jó dolog, hogy erre is hangsúlyt fektet a játék.  

Fentebb már említettem, hogy a Trainer funkció inaktívvá teszi a csapatutasításokat. Ráadásul itt is történtek igen frappáns változások, szóval engem tényleg zavar. Először is, a föl-le nyíllal előhozható menüben most már látjuk is, melyik taktika van „aktiválva” és melyik nem, ez egy olyan újítás, aminek már évek óta a játékba implementálva kéne lennie. A másik, hogy kivették a Chelsea-ra utaló Park The Bus és az All Out Attack módozatokat. Utóbbit mondjuk nem bánom, mert rettentő idegesítő volt, hogy a védőm a támadó előtt helyezkedik, de lőni nem tud, előbbi viszont szerintem jó kikacsintás volt, még ha már nem is állja meg a helyét, és tényleg néha masszívan be kellett parkolni a kapu elé. A másik dolog, hogy a csapatkezelésnél történő változások az adott játékstílusra vonatkoznak. Tehát mi magunk is testre szabhatjuk, hogy például All Out Attackba Ronaldo menjen fel csatárnak, míg sima, standart/normal beállításnál csak szélsőként játsszon. Ez is kicsit mélyít a játékon, ami igen is kellet már.




A játék gerincét továbbra is 3 játékmód adja. A Karriermód, amiben sajnos nem történt jelentős változás. Mivel a BL és az EL jogok visszakerültek, természetesen teljes körűen, átvezetőkkel, mindennel bekerült ide (is), ráadásul a hírekben a húzások, sorsolások is le vannak animálva. Ezen kívül egy hasznos, de nem annyira számottevő újítás, hogy a keretkezelésnél pontosan kiírja a játék, hogy hány játékosunk van 1-1 posztra. Hasznos, de valószínűleg senki nem fogja megvenni ezért a játékot, mindenesetre, én örülök neki.

Persze ott van az Ultimate Team, és a Journey is. Mind a kettőről megvan a véleményem, nem éppen a pozitív irányba. Az Ultimate Team szerintem az egyik legnagyobb lehúzás, amit elég sok mindennel lehet „manipulálni”, és számomra nagyon hamar céltalanná és unalmassá válik. Tudom, hogy nagyon sokaknak ennyit jelent a FIFA, éppen ezért nem tudok haragudni az EA-re, hogy ezt fejleszti folyamatosan, elvére mégiscsak rengeteg pénz is van benne, viszont én nem tudok sokáig előtte maradni. Mondjuk azt aláírom, hogy ez is jobb irányba kezdett annó terelődni a Squad Building Challengekkel.




Aztán itt van a Journey. A FIFA17 idején beharangozták, hogy mekkora sztori módot kap a játék. Nos, én akkor sem voltam elragadtatva tőle. Számomra unalmas, érdektelenek a karakterek, ezerszer látott klisék, és igazából nem is számítanak annyira a döntések. Nem bírtam kijátszani annó, de aztán 18-ba sem, pedig ott már kezdtek bonyolódni a szálak. Természetesen a jogok vissza szálltával az elejétől fogva egyértelmű, hogy mi lesz a fő cél, de idén sem tudott lekötni. Számomra teljesen fölösleges egy ilyen mód, habár talán az Ultimate Team-be kapott kártya miatt érdemes kipörgetni azoknak akik az utóbbi módot játsszák. Viszont rengeteg mindent lehetne még újítani, a karrier mód évek óta sajnos szinte ugyan az, és rengeteg gyermeteghibába szenved, amit sokkal inkább kigyomlálhattak volna szerintem egy ilyen mód helyett. 

Összességében tudom ajánlani a játékot annak is, aki régi motoros FIFA-s, mert szerint előnyére változott a játék, igaz hozzá kell szokni, illetve azoknak is, akik 2-3 évente vesznek 1-1 példányt, mert csak egyszer-egyszer leülni vele játszani is elég élvezetes.

Dzsaja Balázs -