Konzolkiraly.hu - Xbox 360 - Xbox One - PS3 - PS4 - konzol - játék
0 db
<< Vissza a Hírek - Újdonságok menübe

THE ELDER SCROLLS V SKYRIM -VR – AMIKOR AZ ÁLMOD VIRTUÁLIS VALÓSÁG LESZ?

Szédülés: ez a Hitchcock film, amelynek VR-játék adaptációja minden bizonnyal tökéletesen sikerülne… Viccet félretéve: az Oculus Rift tapasztalatok után nyilvánvaló volt, hogy a legkeményebb ellenség, nem a játékban szereplő legrettenetesebb sárkány, hanem a szédülés, a rosszullét, amely ilyen típusú játéknál elfoghatja még a legedzettebb VR-bajnokokat is. Ettől függetlenül is már nagyon vártam, hogy belemerüljek Tamriel világába, hiszen a Resident Evil 7 mellett a Skyrim azon ritka játékok egyike, amely teljes értékű és hosszúságú, nemcsak egy megkurtított élmény. Muszáj volt kipróbálni!

Minden benne van

Persze nem véletlen, hogy ilyen kevés hosszú AAA VR játék készül, hiszen sokan csak rövid ideig bírják ki szédülés nélkül a VR élményt. Ráadásul itt az eredeti játékon felül a kiegészítők (Dawnguard, Hearthfire, and Dragonborn) is helyet kaptak a végleges verzióban, az újabb helyszíneket és bejárható területek is beleértve.

Egy kis rövid történeti ismertető azok számára, akik eddig még nem játszottak a Bethesda immár hatéves klasszikusával… A Skyrimben egy névtelen foglyot alakítunk, aki egy polgárháború kellős közepébe keveredik és saját maga is csak épphogy menekül meg attól, hogy egy fejjel rövidebben folytassa pályafutását a túlvilágon. Amitől pedig igazán különlegessé válik: hősünk rövidesen rájön, hogy különleges származású: egyike a Sárkánygyermekeknek. Származásnak köszönhetően folyékonyan tud beszélni a sárkányokkal és a lelküket is magába tudja szippantani. Ennek köszönhetően tud majd szembe szállni Alduinnal, a világ legveszélyesebb és legerősebb sárkányával.

Epikus, bár kissé megkopott, egyszerű és kliséktől hemzsegő mesével van dolgunk, amely viszont talán épp ezért alkalmas rá, hogy egy virtuális valóságba csöppenve kalandozzuk végig Tamriel világát. A Skyrim játékidőben pedig most sem viccel: többszáz órás kalandról beszélünk, ha a másodlagos küldetéseket is végrehajtjuk! Egyértelmű tehát, hogy ez a játék messze nincs egy súlycsoportban a szokásos párórás PSVR címekkel, de még a Resident Evil 7 játékideje sem ér fel hozzá.

Az idő vasfoga

A játék 2011-ben szép sikert aratott és akkoriban csak ámultunk-bámultunk a grafika részletességén – legalábbis PC-n. Ráadásul az újabb és újabb grafikus modoknak köszönhetően a Skyrim egyre inkább megszépült. Sajnos, ahogy az idő az emberi ifjúságnak sem kegyelmez, ez igaz a játékgrafikára is és konzolon ugye semmi lehetőség, hogy modokkal szépítsük meg az elavult grafikát. A textúrák bizony mai szemmel nézve – VR-on keresztül is – helyenként bántóan alacsony felbontásúak, a poligonok száma sem nevezhető elég magasnak a mai, 2018-as szemmel nézve. Ráadásul a PSVR technikai limitációi még inkább rontanak a felbontáson. Régi PS4-en konkrétan számomra élvezhetetlen volt a játék, PS4 Pro-n azért szerencsére egy fokkal jobb a helyzet. Amikor egy teljes VR világ vesz körül, amikor egy virtuális Tamrielbe csöppensz bele, sokkal zavaróbb, ha a textúrák homályosak és elmosottak, vagy az NPC-k (nem játékos karakterek) fűrészfogasak. Ez különösen igaz külső helyszínekre (és alap PS4-en!), a belső részeknél azért egy fokkal jobb a helyzet. Számomra egyértelmű volt, hogy ez az a játék, amely csakis PS4 Prón élvezhető.

Ugyanakkor, amilyen elavult mai szemmel nézve egy-két grafikai elem, más részletek annyira elképesztő élményt nyújtanak VR-on keresztül! Például egy egyszerű vízmalom, vagy impozánsabb épület 2D-s tévéképernyőn talán nem egy nagy szám, de amikor konkrétan ott van előtted a virtuális valóságnak köszönhetően, az már egészen más perspetkíva! Ugyanez mondható el a belső helyszínekről, barlangokról, katakombákról amelyknek részleteit a fejedet forgatva, vagy a magasba emelve vizsgálhatod meg alaposabban.

És akkor még nem beszéltünk a különféle bestiákról, szörnyekről sem! Amikor először látod meg az első sárkányt, vagy a gigantikus pókot, akit le kell vágnod, hogy egy karaktert megments, az álladat keresnéd a padlón, ha kilátnál a VR sisak alól! A távolban lévő hegyek, sziklák, vízesések is elképesztően impozánsak. Hosszan sorolhatnánk még azokat a részleteket, melyek révén a Skyrim VR egészen más élményt nyújt, mint bármelyik verzió, de a lényeg, hogy ha nem próbáltad, talán még nem is Skyrimoztál igazán!

Ezt a hihetetlen beleélést pedig a tökéletes térhatású hangok és párbeszédek is erősítik. Még az is külön növeli az élethűséget, hogy gyakran közelednünk kell az éppen beszélő karakterhez, hogy halljuk, amit mond. Végül a Skyrim elképesztően hangulatos zenéje szintén növeli a nagyszerű élményt.

„Mozdulj” innen, de azonnal!

Sajnos a PS Move irányításról már nem beszélhetünk ilyen szuperlatívuszokban. A 180 fokos látószögre limitált PS Move-os harc és varázslat szemtől szembe még viszonylag korrekt, de meglehetősen suta és ügyetlen, amikor jobbra-balra kellene fordulnunk, hogy az ellenséget eltaláljuk. Ez különösen igaz az íjhasználatra, ami konkrétan játszhatatlan, ha sokan vesznek körül. (Nagy kár, mert szemből, egyetlen ellenséggel ez is remek élmény.)

Ami a PS Move-al való mozgást illeti, a játék kétféle előre haladást támogat. Az első a teleportálás, amely kifejezetten azoknak való, akik könnyen elszédülnek VR játék közben. Sajnos ennek hátulütője, hogy a túl sok teleportálás csökkenti a staminánkat, amely így a teleportálás mennyiségét is limitálja. A másik mód a szokásos haladás, amely a gamepad karját emulálja. Ez viszonylag folyamatos, csak furcsa az irányítása és hányingert okozhat.

Emellett természetesen használhatjuk a DS4-ünket is, hagyományos módon, illetve a fejünket forgatva is tudunk célozni, vagy a megfelelő irányba beállni. Bár van PS Move-om, de megmondom őszintén, én végül a DS4-es irányításnál és a fejforgatásnál maradtam.

Ami még a harcot illeti, sajnos a közelharc is elég suta és a fegyverek súlya, megfelelő használata sincs jól szimulálva. Aki sokat játszott For Honorral, jól tudja, mennyit dob a játékélményen, amikor ez megfelelőképpen ki van dolgozva, ennek hiánya pedig mennyire lelombozó tud lenni.

Egyébként érdemes állva játszani, ez a barangolás és a harc élményéhez is sokat hozzátesz.

Minden port Skyrimba vezet?

Bár a játék ugyanaz és ez már a sokadik verzió, mégis, virtuális valóságban Skyrimozni egészen más élmény. Szó sincs persze arról, hogy minden tökéletes lenne, sőt. A PS4-en a külső helyszínek grafikája igazi homályzóna és még PS4 Prón sem tökéletes. A PS Move irányítás újabb példája annak, hogy valójában egy előző generációs megoldásról van szó, ahogy maga a játék is 2011-es és sok tekintetben elavult.

Ugyanakkor micsoda hatalmas élmény ilyen virtuális valóságban, saját szemszögedből bejárni a Skyrim világát, a sárkányokkal a „valós” méretükben farkasszemet nézni, hatalmas hegyeken, szakadékok felett járni, miközben szakad körülötted a hó! Ha kicsit is fogékony vagy a virtuális valóságra és szereted az Elder Scrolls világát, ezt mindenképpen ki kell próbálnod!

-BadSector-